سیستم کلاج اتوماتیک هوشمند
کلاچ گیری در خودرو یکی از عملیات مکرر رانندگی است که بویژه در شرایط ترافیکی سنگین شهری تنش های عصبی و خستگی های بسیار مزمن و شدیدی را برای رانندگان ایجاد می کند. بعلاوه استفاده از پدال کلاچ برای جانبازان و معلولین و کلیۀ رانندگانی که از دردهای مزمن کمر، پا و ستون فقرات رنج می برند، غیر ممکن یا بسیار مشکل است.کاهش فعالیت های فیزیکی راننده با حذف عمل کلاچ گیری و عدم نیاز به دقت و تمرکز لازم برای سنکرونیزه کردن عمل کلاچ گیری با دیگر عملیات هدایت خودرو (مانند فرمان حرکت و تعویض دنده و هدایت خودرو)، باعث عدم خستگی و تمرکز بیشتر بر روی هدایت خودرو می شود. کاهش تنش های ناشی از خستگی، علاوه بر افزایش ایمنی رانندگی و بهبو
2: اجزاء تشکیل دهنده سیستم :
2-1: کنترلر
2-2: دسته دنده
2-3: عملگر مکانیکی یا الکترو موتور- گیربکس کلاچ (Actuator)
2-4: دسته سیم
2-5: کابل کلاچ
دسته دنده :
دسته دنده از اجزای زیر تشکیل شده است :
کلید کلاچ
کلید Power
نمایشگر وضعیت روشن یا خاموش بودن سیستم (LED)
سر دنده
توسط دسته دنده می توان فعالیتهای مرتبط با گرفتن کلاچ و خاموش یا روشن کردن سیستم و مشاهده وضعیت آن را انجام
داد.یکی دیگر از کاربردهای این کلید، انجام عیب یابی سیستم می باشد که بعدا توضیح داده می شود.این نوع سردنده در خودرو تندر 90 جایگزین سردنده اصلی خودرو می شود.
الکتور موتور- گیربکس کلاچ یا عملگر مکانیکی (Actuator) :
این قطعه از اجزاء زیر تشکیل شده است :
موتور الکتریکی
گیربکس
سنسور وضعیت کلاچ (CPS)
وظیفه این عملگر تبدیل سیگنال الکتریکی به حرکت مکانیکی جهت گرفتن کلاچ می باشد و محل قرار گیری آن (پس از اتصال به براکت آن) در خودرو تندر 90 مطابق تصویر پشت سپر جلو سمت چپ می باشد. (در صورت بوجود آمدن ایراد بایستی مجموعه موتور و کابل کلاچ به صورت یکپارچه تعویض شود.)
دسته سیم :
اطلاعات ورودی و خروجی مورد نیاز سیستم توسط دسته سیم منتقل می شود. این اطلاعات به شرح ذیل می باشد:
دور موتور
سرعت خودرو
سنسور وضعیت پدال ترمز
اطلاعات مورد نیاز دسته دنده
مرحله دوم سوئیچ
مستقیم باطری
منفی باطری